Care sunt cele mai mari deficienţe ale (SEAP-ului) e-licitatie.ro? Soluţii.

banner licitatia.ro

Pornind de la premiza că orice lucru poate fi îmbunătăţit ne-am gândit să facem un studiu pentru a analiza cele mai mari deficienţe ale portalului e-licitatie.ro şi să venim totodată cu soluţii pentru remedierea lor.

Astfel în urma unui studiu făcut de echipa licitatia.ro în luna mai 2014 la care au participat 162 de persoane care utilizează SEAP-ul, am primit următoarele răspunsuri la întrebarea: Care sunt cele mai mari deficienţe ale (SEAP-ului) e-licitatie.ro ?

  • 8%- din cei care au răspuns că e-licitatie.ro nu are nici o deficienţă şi sunt multumiţi de funcţionarea lui.
  • 7% – au zis că nu stiu nici un răspuns la această întrebare.
  • 85% au semnalat ca sunt deficienţe şi anume:

1.      Deficienţe de ordin tehnic (30%)

Cele mai des întâlnite deficienţe sunt de ordin tehnic, şi anume :” Se blochează des” “ merge doar pe internet explorer”, “nu merge în mozila”, “configurarea conturilor – dependenţa de adresa de mail” “Publicarea informaţiilor cu diacritice româneşti” “Descărcarea greoaie a documentaţiei şi în special a documentaţiei tehnice” “codul captcha” “Motorul de căutare este cel mai slab, Sistemul este prea rigid”, Algoritmii de căutare a licitaţiilor” “Criptarea Caietelor de sarcini. ”” Problemele cu certificatele, dacă pierzi respectivul certificat digital, sau parola lui durează mult până îl recuperezi, trebuie să faci o cerere“ “interfaţa de lucru greoie şi neprietenoasă” Selecţie greaoie a informaţiilor, “Incompatibilitate cu alte browsere în afară de Internet Explorer. Cu Mozilla Firefox este de neutilizat. De asemenea serverele nu sunt suficient de performante pentru a suporta o încărcare mare cu utilizatori concomitenţi.”

Solutia: Aceste deficienţe se pot rezolva în timp prin efectaurea de investiţii în infrastructura sistemului, întreţinerea lui, corectarea erorilor apărute.  La întreţinerea sitemului e-licitatie.ro trebuie luat în considerare că este o platformă web care are nevoie de întreţinere şi îmbunătăţiri în continuu. Depistarea şi rezolvarea problemelor de ordin tehnc se poate face în timp. Pentru aceasta e nevoie să se ţină cont în permamenţă de sesizăriile făcute de utilizatori.

2.      Birocraţia şi transparenţa informaţiilor (accesul liber la informaţii) 40%:

Restricţionarea liberului acces la informaţii, multă birocraţie, lipsa de transparenţă, impunerea tarifelor  pentru utilizare, accesul la sistem contra cost, nu publică mereu câştigătorii la toate procedurile organizate în SEAP.

Descrierea problemei: E-licitatie.ro a fost proiectat şi gândit la început ca un sistem gratuit şi transparent pentru toti utilizatorii. În timp au fost introduce diverse taxe pentru participare. Aceste taxe suplimentare au dus inevitabil la nerespectarea principiului de liber acces şi apariţia birocraţiei. Dorinţa autorităţilor de a taxa orice activitate a dus la o transparenţă deficitară şi aparitia birocraţiei.

Soluţia: Revenirea la principiul de baza a e-procurment-ului şi anume: Liberul acces la informaţii. Când zic libera acces mă refer atât la eliminarea tarifelor de acces, participare, eliminarea birocraţiei, creşterea transparenţei, organizarea şi afişarea cât mai uşor a licitaţiilor, a câştigătorilor licitaţiilor. După cum am spus şi în alte articole introducerea unui sistem de review ar crea mai multă transparenţă şi ar implica mai mult toţi participanţii în procesul de achziţii publice crescând astfel şi încrederea în corectitudinea derulării licitaţiilor.

3.      Deficienţe privind încrederea. (15%)

Încrederea în corectitudinea funcţionării sistemului este încă mică, utilizatorii acuzând că sistemul este încă necontrolabil, imprevizibil. Încrederea este afectată şi de cazurile dese de corupţie din domeniul achiziţiilor publice. Încrederea mai este afectată şi de soluţionarea greoaie a contestaţiilor depuse. Chiar dacă contestaţiile ţin de altă instituţie utilizatorii fac întodeauna legătură între acea instituţie şi SEAP-ul. Problemele de încredere sunt legate de corupţie. Încă mulţi utilizatori consideră că e-licitatie.ro nu înlătură corupţia.

Soluţia: Soluţia la această problemă este creşterea încrederii prin simplificare, liber acces la informaţii, eliminarea birocraţiei, soluţionarea rapidă şi transparentă a contestaţiilor, implicarea comunităţii în evaluarea criteriilor de atribuire a contractelor. Problema cu încrederea au avut-o şi site-urile de comerţ online. Dar în timp ele au găsit soluţiile transformând încrederea în cel mai bun aliat. e-licitatie.ro ar putea împrumuta soluţiile găsite şi utilizate deja de platformele de e-comerce pentru creşterea încrederii. Eliminarea corupţie din achziţiile publice ar duce şi la rezolvarea problemelor de încredere în e-licitatie.ro.

Tot legat de încredere sunt şi deficienţele de securitate semnalate. Odată ce utilizatorii nu au încredere deplină în modul în care sunt atribuite licitaţiile prin e-procurment atunci apar şi întrebări şi probleme de securitate. Platforma e-licitatie.ro oferă suficiente elemente de securitate pentru derularea licitaţiilor în maximă siguranţă, dar din cauza lipsei de încredere, birocraţiei şi transparenţei reduse utilizatorii nu se simt în siguranţă şi consideră că sistemul nu este suficient de securizat.

Ca o concluzie, orice sistem, portal sau lucru poate fi îmbunătăţit. Pentru aceasta e nevoie de dorinţa şi voinţă. România poate avea cel mai bun sistem de achiziţii publice din Europa. Pentru asta trebuie să-şi îmbunătăţească în continuu sistemul informatic, să lucreze la încredere,  comunicare şi să-şi simplifice legislaţia. Pentru asta e nevoie de mai mult curaj, încredere şi voinţă.

Ec. SAVA SERGIU

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.