Câteva comentarii despre primul draft al normelor metodologice privind achizițiile publice în sectorul „clasic”

Gheorghe CAZAN – Director General Ceparu şi Irimia Consulting

Să începem cu cîteva citate din Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice:
”Potrivit analizelor întreprinse, actualele proceduri de atribuire din România sunt ineficiente, îngreunate de bariere birocratice și nu urmăresc o eficiență a utilizării fondurilor, aceasta fiind o cauză a ratei scăzute a absorbției și a corecțiilor aplicate finanțărilor din fondurile UE.”
”Impactul pe termen mediu și lung al acestei strategii vizează îmbunătățirea cadrului legislativ prin instituirea obligativității unor studii de impact, reducerea birocrației și a poverii administrative pentru instituțiile publice și pentru operatorii economici…”.
În ce măsură contribuie aceste norme la eliminarea deficiențelor constatate în trecut și la atingerea obiectivelor vizate, puteți constata cu ușurință încă de la prima lectură a acestui document: legislația coerentă, suplă și mai puțin birocratică, flexibilizarea sistemului de lucru, reducerea poverii administrative, toate acestea par a fi mai degrabă puse pe o listă de aspecte care trebuie evitate cu orice preț, și nu promovate astfel cum se clamează în Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice.
Suntem perfect conștienți că materialul supus dezbaterii publice nu este decât un prim proiect, astfel încât este absolut firesc să existe erori de redactare sau de trimitere la unele articole, formulări ale unor texte care suferă de lipsă de claritate și chiar o structură de ansamblu a actului normativ care necesită îmbunătățiri vizibile. Nu acestea sunt problemele majore ale proiectului de norme, ele pot fi corectate în timpul rămas la dispoziție, inclusiv prin observațiile transmise de cei care doresc să contribuie la acest demers legislativ.

Problema principală o reprezintă direcția către care ne îndreaptă viitoarele reglementări și, mai ales, viziunea pe baza căreia se stabilește această direcție, care pare a fi orientată pe dos decât s-a stabilit în Strategie.
Pe scurt, ce ne așteaptă:
1. În etapa de planificare/pregătire, vor trebui elaborate cel puțin 5 sau 6 documente: strategie anuală și program anual + anexă achiziții directe, referate de necesitate, strategii de contractare și note justificative pentru fiecare achiziție. Unele dintre aceste documente se aprobă de către conducătorul autorității contractante, despre altele nu știm dacă se aprobă, unele pot fi modificate în timpul anului, despre altele nu știm dacă există o obligație/un drept de modificare, pe unele le regăsim în dosarul achiziției, pe altele nu. Pe ansamblu, cel puțin în ceea ce privește această primă etapă de planificare/pregătire, totul pare să fie deocamdată un talmeș-balmeș de reguli pe care autoritățile contractante vor trebui să le aplice cât de curând…

Pentru a viziualiza articolul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.