Ediţia a IX-a a Conferinţei Anuale de Achiziţii Publice din România 2015

Revista de Achiziţii Publice a organizat în perioada 14 – 15 mai 2015, Conferinţa Anuală de Achiziţii Publice din România cu tema DIFICULTĂŢI ÎN SISTEMUL DE GESTIONARE A ACHIZIŢIILOR PUBLICE. PROVOCĂRI ŞI SOLUŢII ÎN CONDIŢIILE TRANSPUNERII NOILOR DIRECTIVE EUROPENE.

Printre speakerii evenimentului s-au numărat: Roxana Mânzatu – Secretar de stat al Ministerului Fondurilor Europene, Bogdan Lehel Lorand – preşedinte C.N.S.C., Bogdan Paul Dobrin – preşedinte A.N.R.M.A.P.,  Marius Gogescu – vicepreşedinte A.N.R.M.A.P., Bogdan Dumitrache – formator la Institutul Naţional al Magistraturii, Eduard Badea – director în cadrul A.N.R.M.A.P., Florentina Drăgan – preşedinte complet C.N.S.C., Gelu Cazan – Director General Ceparu & Irimia Consulting, Cristina Guseth – director Freedom House România, Mircea Cotoroş – EU Account Senior Manager Deloitte, Petrică-Mihail Marcoci – cadru universitar, formator de specialitate în pregătirea experţilor privind prevenirea şi combaterea corupţiei.WP_20150514_025

Moderatorii evenimentului au fost:  domnul avocat Călin Alexe – SCA Mihăilă şi Asociaţii şi domnul avocat Florin Irimia – SCPA Ceparu şi Irimia.

În cadrul evenimentului doamna secretar de stat, Roxana Mânzatu a vorbit celor peste 130 de participanţi prezenţi, despre implicarea şi susţinerea Ministerului Fondurilor Europene în procesul de transpunere a noilor directive europene, punând accent pe o reformă instituţională şi legislativă.

Întârzierile care au apărut în implementarea proiectelor cu finanţare europeană şi corecţiile au legătură cu procesul global al achiziţiilor publice şi atunci interesul Ministerului Fondurilor Europene în ceea ce înseamnă reformarea acestui sistem este evident. Comisia Europenă în acordul de parteneriat ne-a condiţionat introducerea unor prevederi specifice prin care nu putem începe cheltuirea fondurilor europene 2014 – 2020 până când nu ne reformăm sistemul naţional de achiziţii publice. Astfel, s-a creat anul trecut un comitet interministerial în care se regăseşte Ministerul Fondurilor Europene ca şi coordonator, ANRMAP-ul, UCVAP-ul, CNSC-ul, avem şi subgrupuri de remedii unde CNSC-ul lucrează împreună cu Consiliul Superior al Magsitraturii, avem şi consultanţi de la Banca Mondială, reprezentanţi ai Cancelariei primului ministru.

Acest comitet interministerial este susţinut de un grup tehnic care lucrează de anul trecut împreună cu reprezentanţii Comisiei Europene, cu cei de la DG REGIO pe ceea ce înseamnă elaborarea unui nou cadru instituţional şi legislativ în zona achiziţiilor publice pentru România.

Vom lansa în consultare textele legale de transpunere şi probabil că acest lucru se va întâmpla undeva la începutul lunii iunie; dar noi, pentru partea de strategie avem un termen de finalizare undeva la sfârşitul lunii iunie.

WP_20150515_011Rolul Ministerului Fondurilor Europene nu este unul de conţinut, nu unul tehnic, ci de a pune la aceeaşi masă resursele existente în sistemul românesc de achiziţii publice şi de a genera o soluţie instituţională şi legislativă care să ţină cont de directivele europene şi de ceea ce reprezentanţii comisiei indică că ar vedea ca potrivit, dar care să ţină cont de realităţile româneşti.

De asemenea domnul preşedinte al A.N.R.M.A.P. a vorbit despre transpunerea noilor directive europene şi problemele apărute în cadrului procesului de transpunere.

România, ca orice alt stat al UE, se află în faza schimbării legislației în domeniul achizițiilor publice datorită apariției de anul trecut a noilor directive. Ne aflăm într-un prim stadiu al procesului de transpunere în cadrul unui grup de lucru ministerial.

Se lucrează în cadrul acestui grup de lucru urmând ca după ce finalizăm o primă formă pentru directiva 24, directiva clasică, să o lansăm și în dezbare publică apoi s-o trimitem pe circuitul de avizare.

Intenția, în momentul de față, este de a schimba puțin modalitatea de transpunere și anume de a întocmi patru acte normative: clasic, de utilități, de concesiuni și remedii.WP_20150515_009

În acest moment ne lovim de câteva probleme cum ar fi: dacă facem patru acte normative care sunt legate unul de altul, nu poate să intre unul în vigoare şi automat se abrogă ordonanţa 34 fără să intre în vigoare şi celelalte trei. Intrarea in vigoare a acestora ar trebui să fie concomitentă, iar ca orizont de timp am stabilit data de 1 ianuarie 2016 ca să pornim de la început de an şi în strânsă corelaţie şi cu noul SEAP, deoarece în momentul de faţă se lucrează şi la realizarea unui nou sistem de achiziţii publice electronic cu o platformă mult mai dezvoltată, cu mult mai multe informaţii şi mai prietenoasă.

Se lucrează în acest moment pe directiva 24, urmează directiva 25 care după cum aţi văzut, textul acesteia este în proporţie de 70% asemenător cu directiva 24, deci aici vom avea o problemă juridică pe care am discutat-o şi cu Ministerul Justiţiei.  În momentul în care facem două legi, vor exista 70% norme comune şi trebuie rezolvată şi trimiterea între cele două acte normative, pentru că pe partea de clasică avem autorităţi contractante, pe partea de utilităţi, sper eu să rezolvăm problema pe care o avem pe OUG nr. 34 şi anume că nu sunt autorităţi contractante ci se numesc entităţi contractante. Totuşi pe directiva 25 pe partea de utilităţi avem şi autorităţi contractante, deci acolo este o dublă definiţie a celor care aplică această directivă.

Până la sfârşitul acestui an şi începând cu 2016 trebuie să avem o nouă legislaţie a achiziţiilor publice împreună cu noul SEAP pentru a porni cu noile directive care sunt foarte aşteptate.

Discuţiile au continuat cu celebra garanţie de bună conduită unde domnul preşedinte al C.N.S.C., Bogdan Lehel Lorand a comentat decizia de neconstituţionalitate a Curţii Constituţionale:

Pe noi, decizia Curţii Constituţionale privind garanţia de bună conduită, mai mult ne-a încurcat. Am aşteptat cu un real interes să citesc decizia curţii şi motivarea iar concluzia la care am ajuns este următoarea: în WP_20150514_011prezent garanţia de bună de conduită se constituie dar nu mai poate fi reţinută decât dacă autoritatea publică face dovada printr-o acţiune distinctă a existenţei unui prejudiciu.

Avem un text de lege care se contrazice cu decizia curţii şi din punctul meu de vedere ar trebui o reglementare din partea Guvernului, cât mai rapidă, pentru a clarifica acest tip de situaţie pentru că o să ne trezim poate în viitorul apropiat şi cu o serie de procese prin care chiar şi autorităţile contractante care au reţinut garanţiile de bună conduită să fie obligate să le restituie.

A doua zi a evenimentului s-a axat în principal pe probleme de ordin tehnic, speţe şi  având loc un dialog interactiv şi dinamic între participanţi şi specialiştii din cadrul instituţiilor abilitate.

Partenerii evenimentului au fost: EAG Training, ECAP, Juridice.ro, Licitatia.ro, SCA Mihăilă şi Asociaţii şi SCPA Ceparu şi Irimia.

Dorim să le mulţumim tututor celor prezenţi la eveniment şi să le dorim mult success în demersuri.

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.