Iniţierea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică – condiţii şi impedimente

La începutul fiecarui an, autorităţile contractante se confruntă cu lipsa unui buget aprobat, aspect ce la o primă vedere ar putea fi interpretat ca un impediment în iniţierea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică. În mod evident însă, lipsa unei certitudini cu privire la existenţa surselor de finanţare necesare derulării contractului de achiziţie publică, nu constituie un impediment legal în iniţierea procedurii de atribuire.

În acest context, trebuie reamintit că în forma sa iniţială, Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 prevedea la art. 6 că autoritatea contractantă are dreptul de a iniţia aplicarea procedurii de atribuire numai dacă erau îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii: produsele/serviciile/lucrările erau cuprinse în programul anual al achiziţiilor publice, cu excepţia cazului în care necesitatea atribuirii contractului era determinată de apariţia unei situaţii de forţă majoră sau a unui caz fortuit; erau identificate sursele de finanţare prin care se asigură fondurile necesare în vederea îndeplinirii contractului de achiziţie publică şi dacă era întocmită documentaţia de atribuire. De asemenea, legiuitorul prevedea expres ca până la aprobarea bugetului propriu, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona produse şi servicii noi, necesare pentru consumul curent, ţinând seama de nivelul resurselor financiare care pot fi utilizate cu această destinaţie, potrivit legii, în perioada respectivă. Aceste prevederi legale au generat, în foarte multe cazuri, interpretări rigide, în special cu privire la noţiunea de “identificare” a surselor de finanţare, dând naştere unui adevarat blocaj la nivelul autorităţilor contractante, care erau puse în imposibilitatea de a iniţia procedurile de atribuire dacă nu aveau certitudinea existenţei sursei de finanţare. Practic, a existat o confuzie între conceptul de lansare a procedurii de atribuire, pe de o parte şi conceptul de angajament bugetar în accepţiunea legislaţiei privind finanţele publice, pe de altă parte. Acesta a fost, practic, motivul eliminării condiţiei de identificare a surselor de finanţare înainte de iniţierea unei proceduri de atribuire, eveniment legislativ ce a avut loc în cursul anului 2009.

cons. jur. Silvia Bărbulescu – expert achiziții publice

Pentru a viziualiza articolul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.