Noi reglementări referitoare la remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi a contractelor de concesiune

Noile reglementări privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi a contractelor de concesiune şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor au fost aprobate de Guvern printr-un proiect de lege în şedinţa din 27 octombrie 2015 şi publicat in vederea dezbaterii publice la data de 12 noiembrie 2015.noi reglem

În prezent, căile de atac în materia achiziţiilor publice şi concesiunilor sunt reglementate prin OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

În conformitate cu art. 255 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, orice persoană care se consideră vătămată într-un drept ori într-un interes legitim printr-un act al autorităţii contractante, prin încălcarea dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice, poate solicita, prin contestaţie, anularea actului, obligarea autorităţii contractante de a emite un act, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdicţională, adresându-se în acest sens Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

Asadar, prezentul act normativ reglementează doar procedura de solutionare a contestaţiilor de către  CNSC.

În schimb, contestaţiile în materia achiziţiilor publice se solutioneaza de către tribunal, sectia de contencios administrativ si fiscal potrivit dreptului comun, în baza Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ si Codului de procedura civilă.

În practică operatorii economici preferă să se adreseze CNSC, având în vedere că acesta judecă cu celeritate.

Un prim element de noutate a proiectului de act normativ se referă la posibilitatea, menţionată expres, de depunere a contestaţiei fie la CNSC, fără plata unei taxe de timbru, fie la instanţa de judecată, cu plata unei taxe de timbru.

Un al doilea element de noutate adus de proiectul de lege, constă în obligativitatea notificării prealabile. Astfel, înainte de a se adresa CNSC sau instanţei de judecată, persoana care se consideră vătămată, are obligaţia să notifice autoritatea contractantă cu privire la solicitarea de remediere a pretinsei încălcări a legislaţiei privind achiziţiile publice sau concesiunile în termen de 10 zile sau respectiv 5 zile, în funcţie de valoarea contractului.

Formularea unei notificări prealabile are ca efect suspendarea de drept a încheierii contractului, sub sancţiunea nulităţii absolute.

În termen de 3 zile calculat începând cu ziua următoare primirii notificării prealabile, autoritatea contractantă transmite un răspuns prin care comunică dacă urmează sau nu să adopte măsuri de remediere a pretinsei încălcări. Măsurile de remediere urmând să se implementeze efectiv într-un termen de 7 zile.

Ulterior, persoana care se consideră vătămată de răspunsul primit la notificarea prealabilă sau care nu a primit niciun răspuns se poate adresa CNSC sau instanţei de judecată.

Lipsa notificării prealabile conducând la respingerea contestaţiei ca inadmisibilă.

Deciziile CNSC privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către oricare dintre părţile cauzei, cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare.

Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de CNSC este curtea de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante.

În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, instanţa poate dispune, la cererea părţii interesate, prin încheiere dată cu citarea părţilor, suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului până la soluţionarea cauzei.

Pentru ca instanţa să dispună suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului, partea care o solicită trebuie să constituie în prealabil o cauţiune, calculată prin raportare la tipul de contract de achiziţie publică sau de concesiune şi la valoarea estimată a acestuia şi care poate să se ridice până la valoarea de 880.000 lei.

Competenţa de soluţionare a contestatiilor în instanţele de judecată aparţine tribunalului în a cărui arie de competenţă teritorială se află sediul autorităţii contractante, secţia de contencios administrativ şi fiscal, fiind posibila suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului, cu plata unei cauţiuni.

Recursul împotriva hotărârii instanţei este supus unei taxe de timbru de 50% din valoarea taxei de timbru pentru formularea contestaţiei în primă instanţă.

Faţă de aspectele de drept mai sus menţionate, apreciem că proiectul de lege are ca scop să asigure, la nivel naţional, mecanisme şi proceduri rapide şi eficiente de sesizare şi remediere a neregulilor, care să garanteze respectarea reglementărilor privind atribuirea contractelor de achiziţie publică sau de concesiune.

Experienţa aplicării legislaţiei în materie s-a dovedit până în prezent dificil de utilizat şi de interpretat într-o manieră unitară, cu schimbări legislative frecvente, lipsa de transparenţă şi eficacitate a investiţiilor, contestaţii numeroase şi mai ales lipsa sustenabilităţii proiectelor, aşa cum rezultă chiar din expunerea de motive a noului proiect de lege.

Sperăm totuşi ca perfecţionarea cadrului legislativ în domeniul achiziţiilor publice să depăşească granite transpunerii în legislaţia naţională a prevederilor noului pachet legislativ European şi să conducă la îmbunătăţirea sistemului actual, să asigure o jurisprudenţă consecventă şi decizii predictibile şi să prevină utilizarea abuzivă a căilor de atac administraiv-jurisdicţionale sau judiciare, fără a afecta însă dreptul operatorilor economici de a depune contestaţii.

avocat Carmen Mădălina STOIAN

BWSP Hammond Bogaru & Associates

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.