Studiu de caz. Asemănările şi deosebirile între eBay şi e-licitatie.ro

Asemănările şi deosebirile între un site privat de licitaţii publice şi un site public de achiziţii publice. Probabil vă întrebaţi de ce e importantă această comparaţie? Răspunsul este că site-urile de e-achizitii pot învata mult din mediul privat, în special sistemul electronic de achiziţii publice din România.

Voi începe cu asemănările:

  • Ambele sunt site-uri de licitaţii prin intermediul cărora se pot face licitaţii publice online.
  • Ambele se ghidează după nişte reguli foarte bine stabilite.
  • Ambele tipuri de site-uri mizează pe un număr cât mai mare de utilizatori/participanţi.
  • Ambele se bazează pe principiul preţul cel mai mic
  • Ambele site-uri vor să aducă economie în buzunarele cumpărătorului
  • Succesul ambelor site-uri este strâns legat de numărul de participanţi. (cumpărători/vânzatori)

Unul din cele mai importante avantaje oferite de eBay este preţul. Clienţii vin să cumpere de pe acest site pentru că pot obţine un preţ foarte bun. Preţul este şi cel mai utilizat criteriu de atribuire a licitaţiilor. Oare de ce utilizatorii de pe eBay sunt multumiţi  de preţul primit după ce fac achiziţiile, iar organizatorii de pe e-licitatie.ro nu prea? Un preţ bun oare înseamnă neapărat şi un preţ mic?

După câte vedem sunt foarte multe asemănări între cele două portaluri şi totusi sunt atât de diferite, să vedem de ce.

Ambele site-uri au nevoie de 2 tipuri de participanţi: cei care vor să cumpere şi cei care vor să vândă, doar că direcţia procesului de vânzare/cumpărare e diferită.

Deosebiri:

–  Importanţa utilizatorului; cea mai mare deosebire este că pe eBay utilizatorul este cel mai important, iar tot site-ul este construit pentru a-i satisfice nevoiele. În schimb pe e-licitatie.ro regulile şi procedurile sunt cele mai importante iar utilizatorul ( Organizatorul licitaţiei/Participanţii la licitaţie) sunt doar nişte elemente secundare care trebuie să se adapteze procedurilor.

De aici se poate explica şi diferenta de mulţumire după achiziţie. Oare cum ar fi ca utilizatorii să fie în prim plan şi pe site-urile de e-procurement? (e-licitatie.ro în cazul nostru)

– Nr de participanţi: Pe ebay se duce o campanie continuă de PR şi de a atrage utilizatori, atât vânzători cât şi cumpărţtori.

În schimb în e-procurment, guvernele având monopol, regementează prin lege, obligativitatea folosirii platformei pentru organizarea licitaţiilor.  Nu se acordă nici un avantaj financiar pentru munca de marketing şi atragerea utilizatorilor pe aceste site-uri.

– Valoarea achiziţiilor; pe eBay valorile achiziţiilor sunt de obicei mici iar pe e-licitatie.ro sunt mari.

Pe e-bay organizatorii licitaţiilor pot fi taxaţi dacă au un comportament  bun/rău prin evaluarea reputaţiei, astfel putem avea o bonitate a tuturor. În schimb pe e-licitatie.ro indiferent de comportament (mod de execuţie a contractului) celui care câştigă licitaţia sau celui care publică licitaţia ( respectarea terminilor de plată, utilitatea acelei investiţii) nu sunt evaluate.

În consecinţă sistemul de achiziţii publice poate învăţa mult din domeniul privat de achiziţii publice şsi poate fi îmbunătăţit în continuu astfel ca prioritatea să fie creşterea nivelului calităţii vieţii oamnilor şi respectarea mediului înconjurător.

Sergiu SAVA

Licitatia.ro

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.