Interviu cu Aurelia Surulescu, Director General Autoritatea Rutieră Română

Reporter: Cum vedeţi sistemul actual al achiziţiilor publice şi ce schimbări credeţi că ar fi necesare pentru consolidarea acestuia, raportat la activitatea instituţiei pe care o conduceţi?Coperta 92

Aurelia Surulescu: Sistemul actual al achiziţiilor publice a evoluat în mod semnificativ în ultimii ani, legislaţia în materie de achiziţii reglementând în mod punctual modul de aplicare a procedurilor de atribuire. O modificare importantă o reprezintă reducerea termenelor de verificare şi validare a documentaţiilor/anunţurilor/invitaţiilor de participare de către ANRMAP, modificarea pragurilor de stabilire a procedurii de atribuire şi stabilirea de standarde comune privind regulile de publicitate. S-a pus un accent important pe respectarea principiilor care guvernează procedura de achiziţie şi contractul, folosirea mijloacelor electronice oferind tuturor operatorilor economici posibilitatea de a avea acces la întreaga documentaţie într-un timp real, asigurându-se astfel transparenţa şi publicarea procedurilor care depăşesc ca valoare pragurile prevăzute de O.U.G. nr. 34/2006. Chiar dacă sistemul a fost îmbunătăţit, legislaţia actuală este destul de încărcată şi generează o serie de neclarităţi.

Una din măsurile necesar a fi implemantată o reprezintă simplificarea şi flexibilizarea normelor existente în domeniul achiziţiilor publice, creşterea stabilităţii şi eficacităţii cadrului de reglementare cu realizarea unei analize mai profunde a impactului pe care modificările legislative le au asupra sistemului, organizarea, calificarea şi experienţa personalului desemnat să execute contractul, reducerea numărului de certificate sau documente legate de criteriile de calificare şi de selecţie printr-o declaraţie pe propria răspundere, care să facă dovada îndeplinirii criteriilor de calificare (aceasta venind în sprijinul atât a autorităţilor contractante cât şi a operatorilor economici).

Aplicarea criteriului “preţul cel mai scăzut” nu oferă posibilitatea unei orientări spre o piaţă de calitate a achiziţiilor publice şi de aceea ar trebui schimbat modul de abordare al criteriului de atribuire in”oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”.

De asemenea, sprijinirea şi încurajarea autorităţii contractante în aplicarea cu responsabilitate a legislaţiei, precum şi introducerea unor reglementări care să oblige operatorii economici să aibă specialişti cu pregătire în domeniul achiziţiilor publice, este relevantă pentru nivelul de performanţă al contractului, autoritatea putând utiliza drept criteriu de atribuire atât calificarea cât şi experienţa acestora.

Principalele schimbări ar putea fi: simplificarea şi flexibilizarea procedurilor de achiziţie,  promovarea achiziţiilor publice electronice şi modernizarea procedurilor.

Pentru a viziualiza interviul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.