Noi reguli de comunicare prin proiectul Legii privind achizițiile publice

Orice comunicare, solicitare, informare, notificare şi altele asemenea, prevăzute în prezenta lege, trebuie să fie transmise în scris, prin mijloace electronice. Instrumentele utilizate pentru comunicarea electronică, precum şi caracteristicile lor tehnice trebuie să fie nediscriminatorii, disponibile în mod facil oricărui operator economic şi trebuie să asigure interoperabilitatea cu tehnologiile uzuale de informare şi comunicare. Prin excepție, autoritatea contractantă nu are obligația de a solicita transmiterea datelor prin mijloace electronice în următoarele situații:

  • din cauza naturii specializate a achiziției, utilizarea mijloacelor electronice de comunicare ar necesita instrumente, dispozitive sau formate de fișiere specifice care nu sunt disponibile în general sau nu se susțin prin aplicații disponibile în general;
  • aplicațiile care suportă formatele de fișiere adecvate pentru descrierea ofertelor utilizează formate de fișiere care nu pot fi procesate prin nicio altă aplicație deschisă sau disponibilă în general sau fac obiectul unui regim de licențe limitate de drepturi de proprietate intelectuală, iar autoritatea contractantă nu le poate pune la dispoziție pentru descărcare sau pentru utilizare la distanță;
  • utilizarea mijloacelor electronice de comunicare ar necesita un echipament de birou specializat care nu este disponibil în general pentru autoritățile contractante;
  • documentația de atribuire necesită prezentarea unor modele fizice sau reduse la scară care nu se pot transmite prin mijloace electronice.
  • în măsura în care utilizarea altor mijloace de comunicare decât mijloacele electronice este necesară fie din cauza unei încălcări a securității mijloacelor electronice de comunicare, fie pentru protejarea naturii deosebit de sensibile a informațiilor care cere un nivel de protecție atât de ridicat încât nu poate fi asigurat în mod corespunzător prin utilizarea instrumentelor și dispozitivelor electronice disponibile în general pentru operatorii economici sau care pot fi puse la dispoziție prin mijloace alternative de acces.

În ceea ce privește comunicările pentru care nu sunt folosite mijloace electronice de comunicare, comunicarea se face prin: poștă, fax, orice combinație a celor două.

Autoritatea contractantă are obligația de a indica în raportul procedurii de atribuire motivele care au condus la solicitarea altor mijloace de comunicare decât cele electronice. Modalitățile de comunicare impuse de autoritatea contractantă trebuie să nu restricționeze accesul operatorilor economici la procedura de atribuire.

Comunicarea, transmiterea şi stocarea informațiilor se realizează astfel încât să se asigure integritatea şi confidențialitatea datelor respective.

Conținutul ofertelor, precum şi cel al planurilor/proiectelor în cazul concursurilor de proiecte, trebuie să rămână confidențial până la data stabilită pentru deschiderea acestora, autoritatea contractantă urmând a lua cunoștință de conținutul respectivelor oferte numai după această dată. Autoritatea contractantă are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru ca schimburile de mesaje, comunicările şi arhivarea informațiilor să se realizeze într-o astfel de manieră încât să asigure integritatea şi confidențialitatea deplină a tuturor informațiilor comunicate de concurenți.

Autoritatea contractantă poate impune, dacă este necesar, utilizarea unor instrumente şi dispozitive care nu sunt în general disponibile, cu condiția să ofere mijloace alternative de acces. Se consideră că autoritatea contractantă oferă mijloace alternative adecvate de acces dacă:

  • oferă acces direct, liber, complet și gratuit, pe cale electronică, la instrumentele și dispozitivele respective de la data publicării anunțului;
  • se asigură că ofertanții care nu au acces la instrumentele și dispozitivele în cauză sau nicio posibilitate de a le obține în termenele stabilite, cu condiția ca lipsa accesului să nu poată fi atribuită ofertantului în cauză, pot avea acces la procedura de achiziție prin utilizarea unor dispozitive provizorii puse la dispoziție cu titlu gratuit pe internet;
  • asigură disponibilitatea unei metode alternative pentru depunerea electronică a ofertelor.

Autoritatea contractantă are obligația de a asigura respectarea următoarelor cerințe referitoare la instrumentele şi dispozitivele electronice:

  • informațiile referitoare la posibilitățile specifice de transmitere electronică, inclusiv criptarea, trebuie să fie disponibile pentru orice operator economic interesat;
  • dispozitivele electronice de recepționare garantează în mod corespunzător integritatea şi confidențialitatea datelor recepționate;
  • operatorii economici trebuie să transmită înainte de data limită de transmitere documentele, certificatele, declarațiile şi altele asemenea, solicitate de autoritatea contractantă în cazul în care acestea nu sunt disponibile în format electronic;
  • documentelor transmise prin mijloace electronice le sunt aplicabile prevederile legale referitoare la semnătura electronică.

În sensul celor arătate, documentele transmise în SEAP de către autoritățile contractante trebuie să fie semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, iar garantarea integrității şi confidențialității datelor recepționate presupune faptul că dispozitivele electronice, prin caracteristicile tehnice pe care le dețin şi/sau prin procedurile specifice utilizate, permit îndeplinirea în mod cumulativ a cel puțin următoarelor condiții:

  • momentul exact al primirii ofertelor sau solicitărilor de participare, precum şi, dacă este cazul, a unor planuri/proiecte poate fi determinat cu precizie;
  • înainte de data limită de transmitere a datelor, nici o persoană nu are acces la datele transmise;
  • în cazul în care interdicția de acces prevăzută la lit. b) a fost încălcată, acest acces neautorizat este clar detectabil;
  • numai persoane autorizate în acest sens au dreptul de a stabili sau modifica data de vizualizare a datelor recepționate;
  • accesul la datele recepționate este posibil, în toate etapele procesului, numai printr-o acțiune simultană a cel puțin două persoane/sisteme autorizate şi numai după data de vizualizare stabilită conform prevederilor lit. d);
  • după data de vizualizare a datelor recepționate, accesul la datele respective rămâne posibil numai pentru persoanele autorizate să vizualizeze datele respective.

Revista de Achiziţii Publice

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.