Documentul european de achiziție unic

În proiectul noii Legi privind achizițiile publice, propuse spre dezbatere de către ANRMAP la începutul lunii martie 2015, se face referire la documentul european de achiziție unic. Astfel, la momentul depunerii candidaturilor sau ofertelor, autoritatea contractantă acceptă documentul european de achiziție unic (DEAU), constând într-o declarație pe propria răspundere actualizată ca dovadă preliminară în locul certificatelor eliberate de către autoritățile publice sau de către terțe părți care confirmă că operatorul economic în cauză îndeplinește oricare dintre următoarele condiții:

  • nu se află în niciuna din situațiile de excludere menționate în proiect la art . 152 -154;
  • îndeplinește criteriile de calificare și selecție, astfel cum au fost solicitate de autoritatea contractantă.

DEAU conține și informații cu privire la autoritatea publică sau partea terță responsabilă cu întocmirea documentelor justificative, precum și o declarație oficială care să ateste că operatorul economic va putea să furnizeze, la cerere și fără întârziere, documentele justificative respective. În cazul în care autoritatea contractantă poate obține documentele justificative direct prin accesarea unei baze de date, DEAU cuprinde, de asemenea, informațiile solicitate în acest scop, cum ar fi adresa de internet a bazei de date, orice dată de identificare și, dacă este cazul, declarația necesară de acordare a consimțământului.

Operatorii economici pot reutiliza un DEAU deja utilizat într-o procedură de achiziții precedentă, cu condiția să confirme că informațiile cuprinse în acesta sunt în continuare corecte. DEAU se elaborează pe baza unui formular standard, formular care se regăsește în Regulamentul CE (în proiect) și se eliberează exclusiv în format electronic.

Autoritatea contractantă poate cere ofertanților și candidaților, în orice moment al procedurii, să depună toate sau o parte dintre documentele justificative dacă acest lucru este necesar pentru a asigura desfășurarea corespunzătoare a procedurii. Înainte de atribuirea contractului, cu excepția situației în care contractele sunt subsecvente unui acord-cadru, autoritatea contractantă îi solicită ofertantului căruia a decis să îi atribuie contractul să prezinte documente justificative actualizate prin care să demonstreze îndeplinirea tuturor criteriilor de calificare și selecție, potrivit celor declarate la nivelul DEAU.

Ca excepție faţă de cele prezentate, operatorii economici nu sunt obligați să prezinte documente justificative sau alte probe în sprijinul informațiilor declarare în DEAU în cazul în care autoritatea contractantă are posibilitatea de a obține certificatele sau informațiile relevante direct prin accesarea unei baze de date naționale în orice stat membru, disponibilă în mod gratuit, cum ar fi un registru național al achizițiilor publice, un dosar virtual al societăților, un sistem electronic de stocare a documentelor sau un sistem de preselecție. Bazele de date care conțin informații pertinente privind operatorii economici trebuie să fie accesibile tuturor autorităților contractante, din toate statele membre și trebuie să fie periodic actualizate în mod corespunzător.

De asemenea, operatorii economici nu sunt obligați să prezinte documente justificative în cazul în care autoritatea contractantă care a atribuit contractul sau a încheiat acordul-cadru este deja în posesia documentelor respective.

Autoritatea contractantă nu are dreptul de a impune candidaţilor/ofertanţilor obligativitatea prezentării unei certificări specifice, aceştia din urmă având dreptul de a prezenta, în scopul demonstrării îndeplinirii anumitor cerinţe, orice alte documente echivalente cu o astfel de certificare sau care probează, în mod concludent, îndeplinirea respectivelor cerinţe. Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita, dacă se consideră necesar, clarificări sau completări ale documentelor prezentate.

Autoritatea contractantă acceptă ca dovezi de neîncadrare în vreuna din situațiile de excludere din procedura de atribuire, pentru:

  • a demonstra nesăvârșirea vreunei infracțiuni din cele enumerate la acest articol, certificate, caziere judiciare sau alte documente echivalente emise de autorităţi competente din ţara respectivă;
  • demonstrarea respectării obligațiilor de plată a impozitelor, certificate fiscale sau alte certificat eliberate de autoritățile competente.

În cea ce privește demonstrarea situației economice şi financiare, aceasta se realizează, după caz, prin prezentarea unuia sau mai multor documente relevante, cum ar fi:

  • declarații bancare corespunzătoare sau, după caz, dovada unei asigurări a riscului profesional;
  • prezentarea situațiilor financiare sau a extraselor de situații financiare, în cazul în care publicarea situațiilor financiare este prevăzută de legislația țării în care este stabilit operatorul economic;

declarație privind cifra totală de afaceri și, după caz, cifra de afaceri din domeniul de activitate care face obiectul contractului, pentru cel mult ultimele trei exerciții financiare disponibile, în funcție de data înființării sau începerii activităților operatorului economic, în măsura în care informațiile privind cifrele de afaceri sunt disponibile.

Revista de Achiziţii Publice

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.