Noi prevederi în proiectul legii achiziţiilor publice privind dialogul competitiv

Cumulând toate modificările legislative apărute începând cu 2006, pornind de la OUG nr. 34, ANRMAP, a prezentat proiectul legii privind achiziţiile publice pornind de la Directivele europene, lege care  reglementează regimul juridic al contractelor de achiziție publică, procedurile de atribuire a acestor contracte, precum și aspecte legate de derularea contractului.

În cadrul procedurii de dialogul competitiv orice operator economic poate să-și depună candidatura, în urma publicării unui anunț de participare. Procedura de dialog competitiv se desfășoară în trei etape:  etapa de selecție a candidaților, etapa de dialog cu candidații selectați, în vederea identificării soluției/soluțiilor apte să răspundă necesităților autorități contractante şi în baza căreia/cărora candidații vor depune oferta finală, etapa de evaluare a ofertelor finale depuse.

În cazul aplicării procedurii de dialog competitiv, perioada cuprinsă între data transmiterii anunțului de participare spre publicare şi data-limită de depunere a candidaturilor trebuie să fie de cel puțin 30 de zile. Autoritatea contractantă transmite concomitent o invitație de participare la dialog numai candidaților selectați pe baza criteriilor stabilite în anunțul de participare.

În etapa de selecție a candidaților, autoritatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidați care vor fi selectați pentru a depune oferte, cu condiția să existe un număr suficient de candidați disponibili.Globale Wirtschaft

În cazul atribuirii contractului prin procedura de dialog competitiv, criteriul de atribuire utilizat trebuie să fie numai oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic. Dialogul competitiv se inițiază prin transmiterea spre publicare a unui anunț de participare prin care se solicită operatorilor economici interesați depunerea de candidaturi.

Autoritatea contractantă are obligația de a include în cadrul documentației descriptive cel puțin o descriere a necesităților, obiectivelor şi constrângerilor autorității contractante, pe baza cărora se va derula dialogul pentru identificarea soluțiilor viabile, precum şi factorii de evaluare şi termenul orientativ.

Autoritatea contractantă derulează dialogul cu fiecare candidat admis, în parte. În cadrul dialogului se discută opțiunile referitoare la aspectele tehnice, montaje financiare, mod de rezolvare a unor probleme legate de cadrul juridic, precum şi orice alte elemente ale viitorului contract, astfel încât soluțiile identificate să corespundă necesităților obiective ale autorității contractante.

Pe durata dialogului, autoritatea contractantă are obligația de a asigura aplicarea principiului tratamentului egal față de toţi participanții, neavând dreptul de a furniza informații într-o manieră discriminatorie, care ar putea crea unuia/unora dintre participanți un avantaj suplimentar în raport cu ceilalți.

Autoritatea contractantă are obligația de a nu dezvălui, fără acordul participantului în cauză, soluţia propusă şi alte informații confidențiale prezentate de acesta. Acest acord nu ia forma unei renunțări generale, ci trebuie dat cu referire la comunicarea preconizată a informațiilor specifice.

Autoritatea contractantă poate prevede în documentaţia descriptivă posibilitatea desfăşurării dialogului competitiv în etape succesive, pentru a reduce numărul de soluţii care urmează să fie discutate în etapa de dialog, dar numai pe baza factorilor de evaluare deja stabiliți și cu condiția garantării unei concurențe reale. Autoritatea contractantă derulează dialogul până când identifică soluţia/soluţiile corespunzătoare necesităților sale obiective.

După ce a declarat închisă etapa de dialog şi a informat corespunzător participanții rămași, autoritatea contractantă îi invită pe fiecare dintre aceștia să își depună ofertele finale pe baza soluției sau soluțiilor prezentate și specificate în cursul dialogului. Ofertele respective cuprind toate elementele solicitate și necesare pentru realizarea viitorului contract. Pe parcursul etapei de evaluare, autoritatea contractantă are dreptul de a solicita clarificări, detalieri şi nuanțări ale ofertei.

Clarificările, detalierile si nuanțările nu trebuie să conducă la modificări ale caracteristicilor de bază ale ofertei sau ale soluțiilor care au stat la baza lansării invitației de depunere a ofertelor finale, modificări care ar determina distorsionarea concurenței sau crearea unui avantaj suplimentar în raport cu ceilalți ofertanți. Autoritatea contractantă evaluează ofertele primite pe baza factorilor de evaluare prevăzuți în anunțul de participare și în documentația descriptivă.

Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita ofertantului a cărui ofertă a fost identificată ca prezentând cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere economic,, să reconfirme anumite elemente ale ofertei sau anumite angajamente asumate în cadrul acesteia, cu condiția ca acestea să nu conducă la modificări ale caracteristicilor de bază ale ofertei sau ale soluțiilor care au stat la baza lansării invitaţiei de depunere a ofertelor finale, modificări care ar determina distorsionarea concurenţei sau crearea unui avantaj suplimentar în raport cu ceilalți ofertanți.

Revista de Achiziţii Publice

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.